Bangun pagi. Kemas beg. Borak2. Keluar rumah. Buat kerja. Kemas barang. Makan tengahari. Balik rumah Jen, basuh baju. Sidai baju. Balik opis. Petang ni lepak tasik lagi. Amik laundry. Dinner. Balik. Tido.

Semuanya macam biasa je. Tapi besok aku dah tak de di sini.

Semalam bila aku lepak di tasik (aku nak lepak di sini sepuas2nya sebelum aku pergi), aku pandang sekeliling ngan rasa terharu. Tengok jeti. Tengok jambatan. Tengok bangunan fakulti dari jauh. Tengok padang bola. Tengok pokok. Tengok galeria. Tengok simen dengan motif daun.

Aku sedut udara sedalam2nya. Bau rumput, tanah lembap dan air tasik. Bila aku hembuskan, aku terasa betapa sayangnya aku pada tempat ni. Aku teringatkan seseorang yang buatkan aku gembira. Aku teringat saat-saat aku & Eva duduk berjuntai kaki sambil bercerita.

'I love this place.'
'I know.'
'What are you going to name your child when you have one? Boy or girl?'
'Girl. I like the name 'Aleeya'. Aleeya...'
'That's nice.'
'What's yours then?'
'Erm. I like a boy. Maybe I'll name him Aaron.'
'Aaron? Aaron & Aleeya?'
'I wish I have a lake like this in my backyard.'
'Then we can do this all the time.'
'Yeah. Why not?'
'Marry rich guy then.'
'I don't want.'
'Why?'
'I'd rather have my own money.'
'Let's open a cafe.'
'My sister & I want to own a chocolate shop. Or a bakery.'
'Oh, then I'll get cakes to serve to my customers from your shop.'
'That's wonderful!'
'Oh Carneyz, I dun want to leave Johor.'
'Me too. Me too.'
Some days are just wonderful.

Some days I wake up from a beautiful dream and I open my eyes to greetings of 'good morning' and smile from friends. Some days have sweet sms in my inbox from faraway friends who remembered me in the middle of the night. Some days start with a cuppa coffee and hot toast, while we discuss what we wanna plan for the day and finish the stories we told the night before over breakfast.

Some days I step out into warm sunshine and breezy day, and it was really really beautiful I smile to myself and hum a song. Some days there are no traffic jam and I can ride my bike 120km/h for fun. Some days I work on my design and the idea keeps pouring out like fountain. Some days I deal with nice people who ask normal questions. Some days I laugh at people's jokes and tease Ainie & Jen, and even Chairman endlessly.

Some days I can leave the office early, then I spend the time at the lake watching the sunset. Then I go back to watch favorite programs on tv and chilling out on the floor with Kak Za, joking to each other. Some days I end everything with a smile, retiring to a peaceful and contented sleep.

Some other days I just wanna hurl the pc on the floor, yell at the MS Outlook and shoot people who got on my nerve.

But then. That wouldn't be good for my new year's resolution.

I wanna be a good-natured girl always.

...

OK, not always. Most of the time. Except when I'm PMS-ing. Or deprived of chocolates. Or both.
Home???

Correction. Go crash somewhere for the night.
I'm hungry. Bored. Overworked. There are more to go. I wanna go back home. I wanna eat. I wanna sleep. I haven't prayed yet. There are three more sections to go. I'm fed up of this whole thing. Darn it. I'm hunggrrryyy!!

... I miss Jen.

I wanna go take a break, meet God, say a prayer that I'll finish this soonest possible, go upstairs for dinner, save everything in my mp3 player, pack up and go home. I'm hungry. So so hungry.
I have the urge to blog at this particular moment, regardless of how bogged down I am with my works and there'll be a presentation meeting tomorrow of which (paused dramatically), I'm the presenter. Surprisingly, despite the cup of coffee I took this morning, I'm all cool & collected about this presentation stuff (there's a possibility of staying late in the office tonite).

I mean, all these words playing in my head, anxious to be typed down and expressed to the world. When I told my friends that part-and-parcel of being a Gemini is the need to communicate is always there, Jen had pointed out,

'But you're not like that. You're different from Shah (who happen to be a Gemini).'

Jen, I may slow down on my verbal communication, but well, I prefer to communicate my thoughts thru writings, or in this God-forsaken era, thru my blog. Whatever ways it is, I do communicate.

Then again, sometimes I wonder whether I'm at the point of insanity. Nobody would admit talking to themselves, that's nuts. But I do. I have this small part in my brain that NEEDS to judge everything. Judging means you need two sides of the story. So in my brain, there are two parties that always disagree with each other. One party says I'm nuts, the other says naah, I'm just living up to my star sign (refer to the 'Twins' nature of one born under the sign of Gemini).

So a Gemini will always communicate whether there are people or not. If there's such thing as intra-conflict, there's also intra-communication. It's called being introverted who likes to introspect inside one's self. End of story.

And no, that doesn't mean I'm schizophrenic. There's no small, sly voice inside my brain telling me what to do. So please don't be concerned that I should go to the nearest psychiatrist. I am perfectly sane, thank you very much. I never contemplate suicide, that's a sin worthy of eternal hell. Imagining myself falling backwards, arms open and eyes closed into deep, deep ocean when under stress does not count as suicidal thoughts - I just feel like letting go that's it.

I spent a boring weekend settling my accommodation in KL, then flying back to JB and chilling out with close friends talking about nothing and everything, me not contributing much to the thought process because I was so bummed out.

On Christmas day, I went to Skudai to help my friends move into a new house, of which was recommended by me via another group of friends. It's so nice knowing that I have a network of reliable friends and I've learnt my lesson not to take them for granted because over here, friends are closer than family. Without friends, I wouldn't be able to find a replacement house so quickly when my original choice of house was cancelled quite unexpectedly. And certainly without them, I would be sleeping in the office for over one month being a homeless person I am (the joke is turning stale but it's rather entertaining and helps to put the nasty part out of perspective so I can only see it as a joke, period).

Then I spent two days feeding fishes while lost in deep thoughts, only to note that humans are cruel, cheating race. They were not supposed to fish in the lake, but they did and they fished for fun. When the fishes are hauled to dry land, they watched the fish to die a painful death one gasp at a time, let their kids bring the carcass home and chucked it in the bin coz it turned smelly. I hope the fishes spent an equally enjoyable time during the Hereafter doing exactly the same thing to these bunch of inhumane humans. They should be banned from reproducing replicas of themselves of which they teach it's ok to kill animals for fun. Sniff. I'm being environmental-passionate pulak.

Well, I am kinda moody nowadays. The realization that I will be leaving Johor soon has sunk in and I am actually being well-composed of it - the reality is I feel like flinging myself to the ground and howl in desperation, then rolling around throwing a major tantrum because I DON'T WANT TO MOVE.

But move I have to, for the sake of future, and for the fact that I hope that my impending move will be good for everyone - friends and used-to-be friends alike.Things are rather complicated if I stay and thus it signifies that fate wants me to move on with life. Also because of love, I will sacrifice and risk what may come hurtling to me.

Laughing matter or not, I am capable of love rupa2nya. So there you are, the words that can't wait to get out of my head at the moment.
Yang berhormat Datuk,

Setahun dah berlalu sejak saya duduk di depan Datuk dan Datuk telah menanyakan definisi globalisasi. Saya ketika itu takut2, dan berusaha keras menjawab soalan itu dengan betul kerana saya dah penat menghadiri temuduga serta sudah hampir kehabisan duit dan sangat terdesak memerlukan kerja itu.

Saya teramat inginkan kerja itu dan sanggup menghabiskan satu malam membuat research untuk tajuk yang Datuk berikan kerana Datuk mahukan esei itu pada hari berikutnya. Saya tak menganggap Datuk tak bertimbangrasa - saya tahu Datuk ingin melihat sejauh mana saya sanggup berusaha.

Sebelum saya mendapat kerja ini, saya menyara kehidupan dengan gaji yang cukup kecil, kerana saya telah ditipu oleh pensyarah saya sendiri. Mungkin juga dia tak bermaksud menipu saya. Nasib memang tak pernah adil, selagi saya bekerja di bawah orang lain. Tapi saya tak menyalahkan takdir, hmm. Mungkin ada perasaan kesal sedikit, tapi semuanya memang sudah ditetapkan Allah sebegini. Saya begitu bersyukur sebab walaupun gaji saya sikit, tapi hidup saya tenang dan seronok dengan kawan2 yang senasib.

Datuk,

Hari pertama memulakan kerja, saya begitu bersemangat. Saya mengisi borang dan diperkenalkan ngan Chairman 'from Minnesota University'. Kagum betul ngan kelulusan Chairman. Diperkenalkan ngan bos, dan diberi taklimat. Seminggu kemudian, Ainie dan Jen mula bertugas di sini dan juga Survivor. Kehidupan di tempat kerja semakin menyeronokkan. Masa yang paling menyeronokkan ialah waktu makan tengahari, di mana kami berlima menghabiskan masa bercerita (sebenarnya cuma kami berempat bercerita, Chairman masa tu lebih pandai mendengar cerita).

Mungkin surat saya dah melalut sikit. Maafkan saya kerana mengimbau kenangan mula2 bekerja di sini. Dari segi kerja, sayalah yang paling sibuk berlari ke sana dan ke sini. Pada waktu tu, Datuk mula memberikan saya tanggungjawab yang berat sedikit daripada yang lain, mungkin sebab saya dalam department ni. Tapi saya sungguh berbesar hati, Datuk. Setiap tanggungjawab ialah amanah, dan setiap amanah ialah kepercayaan. Saya rasakan Datuk percaya ngan kebolehan saya.

Tapi sampai satu masa perasaan ni berubah. Suatu peristiwa menyebabkan saya dituduh menjadi puncanya, nyaris2 mencemarkan nama baik syarikat. Saya dah berusaha apa yang termampu, melakukan semua yang dlm pengetahuan saya. Sungguh iman saya tergugat dan kredibiliti saya dipersoalkan. Rasa percaya pada syarikat sudah agak luntur ketika itu.

Datuk, mungkin kerana syarikat baru membangun, Datuk dah tak punya masa untuk kami. Kami kebingungan dan terumbang-ambing tanpa arah yang jelas, dan keraguan terhadap matlamat apa kami diambil di sini mula timbul. Dari satu department, ke satu department kami berpindah-randah, tak de siapa yang pasti untuk apa kami ditempatkan di situ. Akhirnya kami juga hilang matlamat dan semangat. Saya apatah lagi, Datuk. Seumur hidup saya jelas apa yang saya ingin lakukan, tiba2 bila meletakkan kepercayaan untuk pengurusan menetapkan matlamat hidup saya, saya dikecewakan.

Suatu masa, Datuk memberikan tugas sekali lagi kepada saya. Saya berusaha untuk melaksanakannya sebaik mungkin. Tapi entah di mana silap, tanpa usul periksa, saya dituduh tidak melaksanakan langsung tugas yang diberikan. Kali ini, perasaan setia dan semangat untuk berada di sini mati ngan tiba2. 8 bulan setelah pertama kali saya duduk di depan Datuk, saya sekali lagi menghadap Datuk, tapi dengan perasaan mati. Bila Datuk menghamburkan kemarahan di depan saya, sedikitpun saya tak ambil kisah. Saya sudah tidak peduli lagi.

Mungkin Datuk tertanya2 kenapa saya masih berada di sini kalau saya betul2 tidak berpuas hati ngan layanan Datuk selama ni. Saya sendiri pun tak pasti. Rasanya saya menunggu masa yang sesuai untuk saya meninggalkan semuanya. Sebenarnya saya dah bosan bekerja dan bekerja, hingga saya terkeliru apa matlamat hidup sebenarnya.
Datuk,
Saya rasa saya telah tertipu oleh dunia. Saya sudah hilang perasaan syukur pada nikmat, sudah terhakis perasaan dermawan dan kasih, sudah tidak punya masa untuk orang tersayang, sudah menyibukkan diri untuk ibadat - adakalanya untuk solat (Allah, ampunkan hambaMu ini), sudah jatuh cinta pada kebendaan, sudah tidak mahu menjaga adab dengan orang lain. Semuanya sejak saya bekerja di sini.

Akibatnya, saya sudah hilang ketenangan hidup, dan hilang pedoman. Saya sudah bosan ngan kehidupan terumbang-ambing ini.

Saya mahu kehidupan saya yang serba sederhana, walaupun susah dan perit, adakalanya mengikat perut untuk kesenangan keluarga di kampung, terjaga di tengah malam memikirkan bagaimana melangsaikan sewa, tapi penuh tawadhuk, terjaga dan bahagia. Semua kerana hati saya masih bersih, tidak disakiti dan menyakitkan hati orang lain dan saya lebih percaya rezeki Allah dari rezeki dari syarikat ini.

Saya mahu pulang, Datuk. Ke jalan itu walaupun terpaksa menanggalkan alas kaki yang saya pakai selama nih untuk berjalan di jalan yang penuh onak duri itu. Sebab akhirnya saya tahu saya akan sampai ke suatu tempat yang tenang abadi. Dan semua luka dan derita itu akan digantikan ngan kesenangan selama-lamanya.

Akhir kata, suatu hari nanti, saya akan kembali ke sana. Insya Allah Datuk, dan lepaskanlah saya dengan restu dan doakan saya agar terpelihara dari dunia ini lagi. Saya akan tetap mendoakan kejayaan syarikat ini kerana saya sayang orang2 yang bekerja di sini, yang telah membantu saya dan menceriakan hidup saya. Wassalam.
God forbid Adam to eat the apple but Adam touched it.

I was standing in a pharmacy waiting for my friend to buy her monthly stock, I don't have to point it out anyway coz the only time a girl entered a pharmacy is solely for that purpose. That, or more makeup.

Facing the rack opposite the rack where the monthly stock is kept, my eyes scanned the items in interest and the interest heightened when I saw two items in colorful boxes and bottles standing neatly in a row.

I took a step nearer and narrowed my eyes. Hmm. Started counting the number of different boxes that stared wickedly at me. There was eight different types after all and I thought there's only one type that existed in the whole entire world. Apparently, I was the frog under the coconut shell all this while.

The first box has three types of fruit shown on it. F-ru-it flavored?? What the fish?? Why the fish they need to make it with tasty fruit flavors? I grinned. The second box boasted a more advanced feature - it's ridged. My fingers tingled, I wanted to take it and turned the box around for instruction. The third box gleefully told me it's com-fit. I snorted in laughter, but kept on reading the next one. The fourth one, which happened to be the most sell-able item, was the thinnest. The fifth one had a love-shaped devil printed on it, for devils know why. I will have to come back to the same pharmacy for the details of the sixth, the seventh & the eight box.

I leant nearer and stole a glance at the bottles of lotion beneath the boxes. That was when I broke off in loud laughter.

Heavens! Mercy on me. It's like being in a workshop! I was tickled pink by the time my friends dragged me out of the pharmacy.

'Aku ingat gapo la mek nih tengok sampai khusyuk sangat pastu terbongkok2 gelak. Malu betul jalan ngan mu! Toksey bawak mu jale lagi!'
Lara tiada akhirnya
'Pabila menatap resah
Sepi hingga waktu berkubur

Sayu makin membuku di dada
Terhiris kalbu
Adakah inikan terus berlalu

Apa nilainya jika sangsimu mengganggu
Untuk kembali ke pangkuan
Dan bermesra denganku

Tiada ertinya di sini
Tiada ertinya berkasih
Semua telah kau bawa dan berlalu tinggalkanku
Tiada ertinya menanti
Tiada ertiya buatku padamu
Diri yang merindui

Apa yang ku mahukan
Bagimu tiada ruang
Yang berdiri dan memeluk dirimu

Apa nilainya jika sangsimu mengganggu
Untuk kembali ke pangkuan
Dan bermesra denganku

Tiada ertinya di sini
Tiada ertinya berkasih
Semua telah kau bawa dan berlalu tinggalkanku
Tiada ertinya menanti
Tiada ertiya buatku padamu
Diri yang merindui.
Adam's hand reached for the apple. I know exactly how Adam felt. It was stupid.

Aku rasa cam nak meletup semalam. Rasa nak 'basuh' manager2 sorang demi sorang. Kalau non-exec boleh pulak tak nak suruh overtime, sebab nak cut manpower cost. Exec sesuka ati je nak suruh keje beyond working hour?? Who invented this stupid rule anyway? Meh aku lempang sekali.

Next time, please dun bury the Xmas trees.

Pastu aku pening kepala jugak pasal housing kat KL. Aku ingat dah nak cuci tangan je, tinggal nak bayar deposit & masuk. Rupa2nya... Nasib baik aku ex-hosmet aku dulu, Kak Tini bagitau rumah lama dia nak cari hosmet.

What the fish? What the fish? What the fish???

Lepak la kat tasik, kasi cool down sket. Cuaca mendung ngan angin sejuk buat aku jadi tenang balik. Bunyi air & pemandangan sekitar taman UTM buat aku rasa cam nak tido pun ada gak. Tapi, aahhh... lega. Jauh dari perasaan marah yg membuak2 sebelum tu.

Tengah mengelamun tengok satu family nih bagi ikan makan, tetiba henset aku bunyi. Sebelum tu, colleague aku dah call, tanya pasal hal keja (aku nak lepak pun tak senang!). Baru je nak bertukar menjadi singa balik, tengok2 no. Kak Za naik.

'Ye Kak Za.'
'Kat belakang awak.'

Huh? Aku toleh dan tengok Kak Za ngan Yana tengah gelak2. Terkejut jugak la tengok dieorang kat situ. Wah, rupa2nya dieorang tau aku kat sini. Saja nak buat surprise la tu.

'Ai, mek. Tension lagi ke?'

Hehe. Tau aje port aku bila tension. Ntah. Terus rasa hepi & hilang tension bila dieorang datang semata2 nak teman aku lepak.
Yesterday Ainie and I went Xmas shopping (darn that parking card costed me RM10 and I've noooo moneeeyy) all over JB. We ended up buying garlands of tinsel, boxes of shiny balls, and rolls of ribbon to decorate the non-existing (yet) Xmas trees. All these worth RM304.16. Thank God I'm not paying it out of my account.
We picked up my portable mattress I bought eons ago, then dropped it at Jen's house. It's exactly my idea of being a full-blown nomad. I like being portable so that explains why I wanna own a laptop like crazy. Ainie let me drive the car (and gambled her life) and it's just not any car it's a manual car, so we had a maniac, laughing moments where she kept saying, 'Don't be nervous! Relax..' 'I'm not nervous, I'm laughing see?' every time the car jerked and I was desperately trying to balance the clutch (I wanna own a manual car some day seriously) / change gear.
I promised my friend to sleep at Skudai. Dear, ol' Skudai my bestest ever Skudai. Apparently, somebody committed suicide at the block across my friend's place. That explained why it's extra quiet last nite.
So this morning I was sitting on my bike, warming up the engine for another day of absurd illegal self-racing moments to work when I noticed the fuel indicator nearing 'E' level. I thought to myself, 'I have to drive slowly today so I don't have to stop by at the nearest Shell.'
When I was on the road, the thought striked me ridiculous that I had to say aloud, 'Since when can I drive slowly??' So what the heck, I just stopped by to fill the fuel, and drove to work at 120km/h. I punched in at 8.59am. Not bad since I left home at 8.40am.
Sorry, I'm really really sorry.
Sorry, I couldn't be the person you want me to be
Sorry I stopped walking with you half-way
Sorry I left the wrong impression of me
Sorry for turning my back.

Sorry for keeping the distance
For I couldn't walk a step more
Our destiny does not cross here.
Sorry for the sadness in your heart
And sorry I couldn't possibly make it go away.
It's inside me too, I feel its presence each day.

Sorry is just a word
A consonant, a vowel, a sound
But if you wish to know in my very vein
The pain that makes my eyes water
The shock that flashes images in my head
Then the heaviness that choke my breaths
That is how I feel it.
Azlan has a terminology for annoying people / things.

Speak-speak Grend-em.

I'm dealing with speak-speak grend-em now. He has asked me to find one big Xmas tree. Last Saturday, I found one 8 feet Xmas tree, retailing at RM189. So I sent an email telling him 'hooray! Found one!' But 8 feet is not tall enough apparently!

Exasperated, I summoned the Internet, the Mother of all Info, to help me find in this Internet-forsaken state, where in the world can I get a place selling GIANT Xmas tree. After 3 hours later (and Ainie trying hard telling me that the other speak-speak grend-em insists on having live Xmas tree, not the artificial ones, mind you, his reasoning is because it's more practical. As if the tree dying after 2 weeks and having to be-deck the Xmas trees again & again is practical), somebody came and told me, 'Hey, try Ideal Collection.'

Heavens speak to me at last. Mother of All Info directed me to Ideal Collection and I managed to get a Xmas tree 15 feet high. Joy to The World. The only problem is it's RM2050.

Very the speak-speak grend-em.
Aku terjaga dalam pukul 4 petang. Buat kesekian kali kesunyian rumah begitu mendamaikan. Nak sambung tidur tapi mata dah tak mengantuk. Aku bangkit.
Lepas mandi, aku terasa segar. Aku ke dapur, menuangkan air ke dalam mug dan berdiri di depan sinki sambil termenung ke luar tingkap. Cuaca mendung, macam dalam hati aku jugak. What a perfect day, desis hati. It reminds me of a world far away.
I knew exactly what I wanted to do. Aku nak bagi ikan di tasik makan. Macam suatu masa dulu. Ada satu ketenangan abadi bila duduk di jambatan sambil bagi ikan makan. Sebelum keluar rumah, aku sempat pegi buang sampah. Walaupun bukan rumah aku, tapi aku rasa prihatin tentang kebersihan rumah.
Melalui jalan ke gerbang UTM, aku begitu rindu pada tempat yang mengajar aku tentang kehidupan. Pohon-pohon rendang di kiri dan kanan tunduk memayungi jalan. Begitu cantik UTM, dan begitu sepi hati aku.
Cebisan roti yang aku lempar ke tasik disambar ngan cepat oleh ikan2 yg lapar. Kali nih ada ikan sembilang. Mesti tak lama lagi ada pertandingan memancing. Memancing mengingatkan aku ngan seseorang. Sedih. Sedih.
Ya Allah, I felt like plunging my hand inside me and pulled out my heart. Here God, please make it pure again! I have sinned, and I have lost myself. I beg of You, kembalikan cahaya iman itu!
Aku telah berdosa dan aku tidak tahu bagaimana menebus dosa itu.
Aku bercadang nak melabur dalam ASB memandangkan dividen ASB tinggi & menguntungkan. Daripada duit aku dok dlm bank cam tu je, baik la aku melaburkannya secara selamat. Tapi, baru2 nih member aku cakap pelaburan ASB diragui sebab mungkin bercampur ngan pelaburan haram. So aku pun gi lah portal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) untuk memastikan ke'halal'an ASB.

Soklan:
Assalamualaikum, ustaz saya keliru dengan hukum melabur di dalam ASB. Ada pihak yang mengatakannya halal dan ada pihak yang mengatakannya haram. Bolehkah ustaz tolong huraikan mengenai pertelagahan ini ?
Jawapan:
Merujuk kepada Majlis Fatwa Negeri Kedah melabur dalam ASB adalah harus. Tuan dinasihatkan supaya melabur dalam mana-mana institusi yang telah difatwakan halal. Mengikut fatwa negeri Kedah dan Perak hukum melabur dalam ASB adalah harus dan dividennya halal.
Insya Allah, lepas ni boleh la aku gi POS Malaysia amik borang ASB. To all my Muslim friends, kalau ada apa2 kemusykilan tentang hukum-hakam agama, boleh la melawat portal JAKIM :)
Di tengah2 kesibukan aku semenjak kebelakangan ni, hampir terlupa nak citer pasal benda yang boleh merehatkan otak. Mana tak, projek aku sokmo postponed. Tensen betul. Tapi nak wat camane, itulah asam garam keja ngan orang. Kalau keja tu boleh disetelkan sendiri, Insya Allah boleh deliver on time. Tapi kalau dah memerlukan kerjasama orang, kena pulak tunggu dia ada masa nak setelkan projek tu. Sabar ajelah.

So kali nih aku nak citer pasal insan2 yang paling aku sayang :)

My sisters. These gorgeous ladies flanking me are my lovely sisters. Sorang masih belajar kat sekolah asrama, sorang lagi keje kat Miri. Sekarang ni aku cuma jumpa dieorang tetiap kali raya je. Huhu..! Sebab tu kakak aku selalu mintak aku keja kat sana tapi aku degil. Memang macam tulah pe'el anak ke-2. Degil benor...

P/S: Both my sisters are very much available... ;) Muahaha!


The apple of my eyes, my sweet, little cousins & sisters. Balik kampung je, mesti nak main kat jambatan. Ada2 aje aktiviti dieorang. Bosan2, gi la teman dieorang kat tepi sungai. Hobi dieorang memancing. Hari raya ke-3 tu, adik sedara aku, Min & Zarif dapat 5 ekor ikan sembilang! Excited giler la sumer dieorang. Malam tu, ikan2 tu jadi lauk ikan sembilang masak lemak. Bukan main berselera dieorang makan. Tau ajelah, budak2 kan tak suka makan.

Then, there's cute little Nana. Masa kecik2 dulu, takut ngan orang. Tapi bila dah besar nih, dier manja pulak. Kalau nampak aku, dia lari kat aku dan peluk pinggang. Tengoklah posing manja Nana. Comel, kan? :)

Rasanya, korang mesti dah agak aku sayang kat budak2 kecik :p Dieorang tak complicated macam orang besar, lebih2 lagi cam aku. Muahaha! Kalau kat opis, tak de orang sangka the other side of me (me!) ialah yang lagu nih. Hehe. Masa outstation arituh, sempat lepak rumah Bib. Bib ada anak sedara baru. Nama dia Athirah, 8 bulan. Mula2 aku sampai, Athirah tengok aku ngan mata besar (mata dier memang besar macam mata Bib). Bib angkat anak sedara dier, letak kat pangku aku. Lepas acah2 dier, terus dier tak nak ngan Bib lagi dah! :p Best la gak dapat main ngan baby last week. Cuma nak ada baby sendiri tu yang tak bersedia lagi. Muahaha! Cukup la main ngan baby orang...

Pastu, minggu nih, adik Survivor bawak baby dia, Hariz gi opis. Dah lama tak jumpa Hariz! Kali terakhir, masa dia baru lahir. This time, dier dah besar. Tak takut pulak bila aku dukung dia :) Hariz macam mak sedara dia gak, muka senyum sokmo. Mesti encem bila besar nanti...

Hehe. Harap2 aku pun dapat baby yang cute gak, cam Athirah & Hariz.

'Ainie, kalau u jadik ngan Chairman, nanti mesti anak u cute giler. Mata besar, pipi chubby, rambut ikal, kulit putih...'

... :p

Image hosted by Photobucket.com

I'm barking mad. Mad to stay at the office until the wee hour last nite. Needless to say, I'm going to KL again later today. Nasib baik everything dah setel malam tadi. Meeting material. Printed e-mails. Et cetera, et cetera.

Aku rasa dah nak time la. Sebab angin aku pun macam angin kus-kus. Sekejap sejuk, sekejap panas. Mintak maaf, yang. Terkasar bahasa pulak petang semalam :( Nasib baik dia dah semakin memahami. Selera makan pun bertambah jugak. Pantang-larang, diet sumer redah aje. Yang penting nafsu makan tu puas. Itulah petandanya aku akan dilanda... (dot, dot, dot.)

Mungkin jugak sebab aku tensen. Aku betul2 nak tengok projek aku 'live' on time. Kalau boleh, comes New Year 2006 je, dah launch la projek aku nih. Amin. At the same time, aku nak kena setelkan urusan berpindah-randah ni. Maklumlah, nomad. Ke mana2pun bawak segulung tikar buruk aku tu je (best la pulak guna ayat 'segulung tikar buruk'. Next entry nak buat 'Carneyz & Segulung Tikar Buruknya'. Haha! >gelak evil<).

Then nak kena attend meeting kat KL. Sabtu nih dah dapat assignment baru pulak. Boleh tak kalau aku propose kat bos aku supaya keja aku blogging je?? Boleh tak??

Antara nak setelkan projek nih, bos suruh revise design signage yang aku buat tu. Nasib baik minor changes je. Cuma bila discuss ngan Chairman on my design, dia propose buat something yang even better. Chairman nih nak kene cekik jugak! Cakap last minute, haku jugak yang, 'Ala... naper u tak bagitau awal2??! Kalau tak I dah revise awal2 cam idea u tu...' Tau tak dia jawab aper??

'You tak tanya pun.'

Uish Chairman. Gigit karang! Kenapalah ke'poyo'sanmu itu cukup menguji kesabaran aku. Nasib baik ur one of my good friends. Sudah, sudah. Daripada aku makan orang, baik aku revise design sebelum tunjuk kat Trump, Inc.

... kisah seorang graphic designer tak bertauliah. Sekian.
I have approximate 10 days to complete my part of the project.

...

Relax. Take a deep breath. Exhale. Relax. Take life one day at a time. Finished about 40% of the project, kan? Apa nak risau?

Pagi tadi:

Me : Roy, how's the task? What's the update?
Roy: Yeah, working on it.
Me : 7 Dec, kay?
Roy: Yup. Can, la...

Me : Chairman, you're working on that task right?
Chairman : Uhuh.
Me : Would you be able to deliver it by 7th?
Chairman : Uhuh (nak keluarkan sepatah perkataan dari Chairman nih memang memerlukan usaha gigih. 'Uhuh' yg tak tersenarai dalam mana2 kamus Dewan atau Oxford dah cukup bagus la)

Property department dah submitted bahagian dieorang. Cuma tinggal BD department je lagi. Tapi bahagian BD nih represent 50% of the project.

Hmm. Sabar, sabar...
Motosikal Kriss 1 ialah satu2nya harta paling mahal penah aku miliki dalam dunia nih. Oleh sebab aku beli ngan titik peluh aku sendiri, jadi aku memang sayang giler ngan motor nih. Kalau Kak Eyna ada CLK nya sendiri (Cute Little Kancil), aku pun ada gak CLK versi 2-roda - 'Cute Little Kriss'.

Tapi motor Kriss aku nih memang suka menguji tahap kesabaran aku. Aku beli motor nih second hand (yalah, aku cuma mampu beli yang tu je, selain dari segulung tikar yang buruk buat alas tido & solat...) n benda second hand nih, faham2 jelah.

Bayangkan, time tu aku tak reti bawak motor. Nak start motor pun berpeluh2. Ingatkan start motor nih memang susah giler, rupa2nya lepas beberapa insiden yang bukan setakat memalukan (motor mati kat lampu trafik) tapi buatkan aku panik giler (Yana selalu jadi tukang rescue), spark plug aku dah nak kena tukar. Hampeh betul. Tak pe. Baru RM4.

Lepas tu, satu demi satu masalah menimpa aku, tapi sebab aku sayang giler ngan motor Kriss warna biru aku nih, aku tak penah pun terfikir nak jual balik. Tayar pancit la, enjin rosak la... you name it, you got it. Atas nasihat somebody, aku pun bawak la motor aku nih gi servis (first time gi buat full service).

Nak menangis aku bayar RM200! Gila seyy! RM200... Sumer benda kat dalam tu dia tukar. Lepas tu bagitau aku tak bley bawak lebih dari 60km/j selama 2 bulan. Sakit jiwa aku dengar arahan tu. Tapi demi memastikan motor aku 'sembuh', aku pun ikut je la arahan tu. Dua bulan kemudian, pecut lagi motor cam kena kejar hantu.

Sekali lagi motor aku buat hal tak lama kemudian. Dan RM200 lagi melayang... Tapi al-hamdulillah, kali nih ok. Enjin tak mati2 je kalau berenti kat traffic light. Perasaan sayang kat motor tu bertambah2. Lepas 4 bulan tak gi buat servis (motor elok lagi, takpe...), aku pun bercadang nak buat servis full sekali lagi (hehe. Ada duit lebih sket bulan nih. Gi la buat servis).

6 jam 1/2 kemudian, aku ternganga di depan tauke kedai motor tu bila dia cakap aku kena bayar RM115.50! 'Tauke! Arituh dah tukar sumer kan, apsal rosak lagi? Lu betul2 cakap la, ini macam saya mau heart attack la!' Jadi dia pun buat cost breakdown utk aku:

Full service = RM18
Top Casket = RM24.50
Plag = RM4 (gila haper, tukar plag aku???! Plag aku baru lagi maahhh...)
Minyak 4T = RM10
Filter oil = RM8
Granpur (amende nih??) = RM25
Waf apekebenda = RM13 x 2 = RM26

Aku bukak wallet, merenung sayu kat duit dalam dompet, bagi dier RM105 ('Ngengada la nak mintak banyak sangat. Arituh dah tukar sumer, lagi mau charge saya ini macam!'), bayar & blah. Sedeyyy! Kechiwa!! Uwaaa!!! Tupun balik je rumah member, tengok2 dieorg adjust brek kaki aku sampai lampu belakang tak nyala. Terpaksa la aku gi pinjam spanar adjust sendiri brek. Huhu...! Aku rasa, baik la aku belajar teknik2 menservis motor sendiri nih. Hampeh. Taubat aku nak buat full servis lagi pas ni...
Tapi demi motor kesayanganku. Apa saja untukmu. Huhu...
It has been a week after I moved in with Jen and I still haven't unpack my stuffs. Everything is in boxes except for my sleeping stuffs. Even my clothes are still in my suitcase. What a simple life. I'm adapting to the environment as best as I can, although I still can't convince myself that lizard's droppings are normal things. Nevertheless, I'm coping well (the trick is to take off my spectacles).

I had a great weekend. I attended an Indian wedding, met up with my best friend Eva, went imaginary shopping (pretending that we want to buy whatever we fancy), had sushi (I love sushi!), had ice-cream (ice-cream tasted better after eating wasabi), did a makeover for my handphone (I'm a proud owner of Nokia 3210) and it looks like brand new after I changed the housing and bought a casing; and serviced my bike.

Well, basically I'm just enjoying myself during my last few weeks in Johor. After getting rid of my burden, I felt like I deserved a break before I say 'Au Revoir, Johor'.
Selama 3 hari aku takde di Johor, ada urusan di KL. Aku balik ngan otak yang serabut & letih giler. Banyak benda nak kena fikir. Aku terlalu banyak berfikir, kekadang benda yang remeh-temeh pun aku nak fikir. Buat bodoh je, tak boleh ke?

Semalam, balik dari KL, bos aku bagitau something.

'Mr. Usop has asked me to inform you that you will be transfered starting next month.'

'So long and goodbye.' Aku tepuk bahu Ainie. 'Bye, Jen, bye Chairman.'

Sekilas pandangan Chairman aku dah agak apa yang dia nak cakap. But I thought you like Johor... Yes, in a way, it already felt like my hometown. I like Johor as compared to where I'll be next month, the people, the food, the memories I collected in this place. I will never forget any of the laughters, the moments, the tranquility and the flurry of time I spent here.

But my future is not in Johor. Or I don't foresee myself spending the rest of my life here. There was a time when I felt that I couldn't leave this place. When I was part of Fab 5 and we spent every hour together, the five of us anywhere and everywhere. We come in a package, we told everybody. If one of us go, then all of us will go...

There was a time when I had suffered a loss, somebody came and made me happy. Thank you. I can't thank you enough. You had been a true friend indeed. I wish I know how to repay your kindness. For these reasons, I felt like I wouldn't leave Johor. All that was in the past.

Then there was the heartache. The hurt. The helpless feeling like I had been trapped and desperately need to break away. The confusion of what my heart and my mind and my instincts are trying to tell me. The long contemplation. The hostility. The avoidance. The point of no return. Then I figured out, for the best interest of everybody around me, I would take this transition and go.

Semoga yang nak pergi, akan terus tinggal. Dan keadaan yang huru-hara ni, akan kembali damai.

August 2005:
'What I want to do, and what I have to do, are two different things. I want to stay, but I have to go. I am confused.'
'I will be sad when you leave. But if you feel that is for the best of you, I wish you well. I am happy when you are happy.'
Eventually, I took that step I had wanted to take ages ago. I packed up my clothes and my worldly possession in small boxes and moved out. If this is the only way to save my sanity, let it be. As Kak Za reminded me so often, 'Agak2 menyusahkan, tak payah je la...'

Finally, I'm free!

But as reality sinks in, I looked around my new 'palace' (as Jen joked in her sms) with mixed feelings. After a long day at work, and playing host at official function (my cheeks hurt from forcing myself to smile all the time) etc., I was in no mood to even wave a magic wand. Let alone wave a broomstick. And the room which had been left months ago is in a pitiful condition. I stood, and stared, and stared until I felt the familiar sensation pushing itself upwards from my stomach, to my throat almost choking me.

I have one disease which is despairing me and making life a bit hard for me. I CANNOT stand lizard's dropping (tahi cicak). At any sign of one in my dwelling place (I'm homeless now), I either feel like fainting, or vomitting.

Of course, as the area is situated in a kampung setting, I can expect to see plenty of this vile thing. In fact, Jen told me it was worse last time and she had cleaned up her house so it looks more bearable. I admire Jen's courage to stay for more than one year under this condition. If Jen can do it, I have to force myself to do it too.

I opened the back door and the front door to let in fresh air (finally, I can have fresh air in the house!), turned up the volume of my mp3 (Vertical Horizons - Everything You Want), picked up the broom and swept as if my life depends on it. To distract myself, I thought of funny thoughts (and chuckled by myself remembering Azlan's email on the Malay vampire movie he watched recently with Shah - 'Adakah pontianak mencangkung bawah meja??!'), then to Beloved, and to my website project, my sister and my mom, my half-completed graphic designs waiting for new ideas, and my business trip the next day. I also thought of events in my life, before and after raya. Funny when you think what will make everyone happy does not make anybody happy, including yourself. Funny, funny, funny.

Jen came back home, and I was so pleased to see her. Together, we hauled my things into the swept and mopped room. Then I spread the rug, we moved Jen's mattress into my room (I gave away mine to somebody else) and assembled the DYI shelf. At 1.00 am, the room looks more or less, liveable. Thank you for helping me Jen! Ur a doll! Muacks!

Then came the big moment. When I stepped into the bathroom (gulp), Jen called out to me, 'Feel like in some ulu places, huh? Like kampung house, right? Haha!' I hanged my towel, and replied hesitantly but with confidence, 'Yes. But... I dun really mind now. As long as I have a great housemate. Feel like heavens.' 'You're a doll!' Jen laughed. 'Aww...'

After a quick shower, chit chat session for a while, then prayers. As usual, after moving into a new place, I had to take a bottle of plain water, placed it in front of me and proceeded to recite Yasin and Surah Kursi, as taught by somebody years ago. It's to protect your vicinity from bad elements, be it human or supernatural, the person had advised. Even though my eyes begged me to let them 'close shop', I did not stop until I had recited the last verse, kissed the Quran and then rose to sprinkle the water in four corners of the room.

My phone clock showed it was 2.30 am by the time I finished. A rooster crowed seven times (doesn't he know the time?) and I finally curled myself on my side after I packed my bag for the trip the next day. Yet I couldn't sleep. My body is still trying to adjust myself in this new environment and my mind is programming the message, 'Everywhere and everything is clean as clean.' (which it always does whenever I am in new places)

Huhu. Camne la kalau aku jumpa mak mertua pastu terserlah sangat sifat penggeli aku nih? Aku selalu menafikan yang aku budak bandar, tapi bila bab2 camni, aku memang tak dapat menyembunyikan kegelian aku ngan benda2 kotor. Walaupun aku tak kisah nak bersihkan kalau tak terlalu kotor, aku akan dilanda mimpi buruk, hilang selera makan, tak boleh tido dsb. lepas aku bersihkan rumah. Bakal suami aku mestilah sorang yang tak penggeli, tak pengotor dan suka berkemas – itu satu syarat wajib untuk hidup bahagia ngan aku. Kalau tak... sadaqallahul 'azim je la. Dia dok rumah lain, aku dok rumah lain.

Dan sepanjang malam tu aku tak tido, sampai Subuh. Hmm... biasalah tu. Sebab tulah aku cakap aku nih berpenyakit. Penyakit takut rumah baru & takut kotor. Anyway Jen, thanks so much for putting me up at your house. Apart from the problem which is not your fault, I really like staying at your house although I will take some time to adjust myself. Your sincerity and hospitality really touch my heart and make the place like home. So, thanks so much. I'm so indebted to you.
Somewhere there's speaking
It's already coming in
Oh and it's rising at the back of your mind
You never could get it
Unless you were fed it.

Now you're here and you don't know why
But under skinned knees and the skid marks
Past the places where you used to learn
You howl and listen
Listen and wait for the
Echoes of angels who won't return.

[Chorus]
He's everything you want
He's everything you need
He's everything inside of you
That you wish you could be
He says all the right things
At exactly the right time
But he means nothing to you
And you don't know why.

You're waiting for someone
To put you together
You're waiting for someone to push you away
There's always another wound to discover
There's always something more you wish he'd say

[Chorus]

But you'll just sit tight
And watch it unwind
It's only what you're asking for
And you'll be just fine
With all of your time
It's only what you're waiting for

Out of the island
Into the highway
Past the places where you might have turned
You never did notice
But you still hide away
The anger of angels who won't return.

[Chorus]

I am everything you want
I am everything you need
I am everything inside of you
That you wish you could be
I say all the right things
At exactly the right time
But I mean nothing to you and I don't know why
And I don't know why
Why, why...
I don't know

-Where are you, my angel? Have I pushed you away too far? Angel who makes my happiness is all that matters. Did you understand what goes on in my head and my soul? Did you see my dream past few nights? I'm wondering where is my angel. I wish I can always keep you by my side, angel. To guard me from all these pains. Is all I want.-
Tak rasa nak balik. Tak rasa nak berganjak dari sini. Mata dah bengkak. Hati dah bengkak. Sayu. Terasa kosong fikiran. Terasa berat hati. Terasa ingin menutup fikiran, menutup perasaan, menutup semuanya. Biar tak de rasa.

'Andai kata2nya menikam kalbu. Kepada siapa lagi harus diluahkan. Lalu menjadi nukilan. Gurisan jiwa.'

Gurisan jiwa. Tapi milik siapa?

Dewan Jubli Perak, Raub Pahang... tempat Esah buat majlis perkahwinan dier

Bergambar ngan pengantin baru masa dieorang tengah potong kek (tapi tak sempat nak rasa kek tu)

Bergambar kat pelamin pulak ngan geng2 masa kat U... sorang dah lepas, sorang lagi dah tunang, sorang lagi bakal bertunang, sorang tengah planning, dan yang lain...

Ngan housemate2 masa study dulu: dari kiri - Tipah (Latip), Haiza (Songklong D'Ebeng), Nani (Nonet), aku (Chubby), Bibi & Bibah (Bib @ 'hey babeh2x..') Hehe.

Suasana dalam dewan...

Image hosted by Photobucket.com

Baby yang chubby and cute.

Hehe. Nampaknya terpaksa la tunda sekejap citer pasal hari raya sebab nak citer pasal trip ke Pahang untuk attend kenduri kahwin coursemate aku dulu, Raja Noraisyah (Esah) ngan tunangnya (suaminya), Rifana last week (Sabtu). Aku pun turun gak dari Johor semata2 nak memenuhi jemputan yang diwakilkan dari member serumah aku dulu, Haiza. Seronoknya bukan main lagi sebab dapat jumpa member2 coursemate dulu terutama budak2 rumah aku :)

Majlis tu Esah buat kat Dewan Jubli Perak, Raub Pahang. Kira bajet memang tinggi la kot sebab bukan setakat buat kat dewan, siap ada pelamin, ada pintu gerbang mini :p dan setiap tetamu diberikan satu paper bag comel berisi lilin hiasan berbentuk bunga (aku punye bunga matahari yg spesel! ;) hehe...), buah epal, & kuih bahulu.

Seperti biasa bila turun ke Pahang, aku lepak kat rumah Haiza. Pagi Ahad tu, lepas sarapan, gi amik Bib & Latip kat stesen bas. Tak sangka plak Anip Poyo pun datang gak :) Lama tak jumpa best friend aku nih! Bib tergelak2 citer betapa dier membebel sebab Haiza amik lambat :p, 'Nanti bila Haiza sampai, aku nak ajar dia cukup2 sampai dier taubat!' Tapi bila nampak Haiza, senyap plak mamat tu. Poyo je!

Haiza bawak gi open house rumah member dier. Kat situ main2 ngan baby yang comel sesangat! Chubby plak tu :p hehe. Dari rumah open house tu, berangkat plak ke dewan Raub for the wedding.

Esah nampak cute je pakai baju purple + pink. Kiteorang sibuk la bergambar ngan pengantin :) Apapun, tahniah la Esah. Setelah bersama ngan Rifana selama 4 tahun, akhirnya selamat jugak ke jinjang pelamin. Semoga korang berbahagia dunia & akhirat. Amin...

Courtesy,
-Kamera Junaidix ;) -

Ok la. Aku kene stop jap citer pasal raya. Sebab ada banyak lagi chapter raya yang tak citer tapi aku rasa tak ramai org nak baca pasal korang pun mesti sibuk nak citer pasal hari raya korang! Betul tak? ;) hehe.
Everytime I go blog-hopping to somebody else's blogs, I noted that 8 out of 10 people moan about the post-raya effect. The collective agreement is this:
1. It's a drag coming back to work.
2. So sad that I have such a short raya.
3. Work is boring.
4. I feel like changing job (that comes from Noush's :p Hehe)
There's nothing wrong with complaining about post-raya. If I'm not too cheerful nowadays, I think I would complain non-stop too. I mean, not that I looovvveee my job so much that I'm looking forward to each day coming to work. In fact, the first greet to 'Welcome back to the office, Carneyz' got my reply, 'Yes, yes. In hell once again. Exciting, isn't it?'
Comes Raya, there'll be lotsa wedding invitations coming ur way (it's almost a custom for Malaysians, I believe). So far, I've received 4 and attended one in Raub (but I'll tell about that later). The Raub trip was especially great as I got to reunite with my dear ol' friends including my best friends, Haiza, Bib & Anip Poyo.
And ada jugak perkara yang takkan sama lagi seperti sebelum raya. Hmm. Aku cuma berharap semuanya akan berakhir dengan baik, untuk dia dan untuk aku sendiri. Untuk apa yang aku doakan sepanjang Ramadhan lepas, biarlah apa yang aku putuskan nih ialah jalan yang terbaik. You have always been there for me. Thank you. For everything and every moment.

Image hosted by Photobucket.com

Berlanggar meja...

Nilah aktiviti tahunan di kampung aku. Nampak macam kenduri kawen, tapi rupa2nya tak de sapa yang kawen. Sesaja nak makan sekampung ;) Berlanggar meja nih ialah adat resam kampung aku dari dulu2 lagi. Ia diadakan bermula dari hari raya ketiga / keempat di mana semua kampung akan bergilir2 mengadakannya.

Setiap tahun, penduduk kampung akan mengadakan mesyuarat utk menentukan kampung mana yang akan buat berlanggar meja nih dulu. Katakan ada empat kampung. Kampung A diputuskan mengadakan berlanggar meja dulu. Jadi penduduk kampung A akan buat preparation dan setiap rumah dikehendaki menyediakan satu juadah. Pada hari berlanggar meja tu, meja2 akan disusun di sepanjang jalan di kawasan kampung tu dan juadah dihidangkan. Penduduk kampung A akan jemput penduduk kampung B, C, D (etc...) utk datang & makaaannn! Keesokannya, penduduk kampung B pulak akan buat berlanggar meja & penduduk kampung lain akan datang pulak menjamu selera hinggalah semua kampung dah buat berlanggar meja nih. Meriah, kan?

Tapi seperti yang aku penah cakap, masyarakat Melanau nih ialah masyarakat patriach, so cuma orang lelaki sahaja yang datang ke majlis berlanggar meja nih. Tapi orang perempuan pun boleh merasa gak juadah yang dihidangkan bila orang lelaki bawak balik juadah tu. So, tak yah la org perempuan dok di bawah bahang cahya matahari sebaliknya boleh dok dan makan sedap2 di rumah sambil bukak kipas. Muahahaha!

Pada tahun 2003 (tahun tu aku tak balik raya), semua kampung buat berlanggar meja serentak so dari hujung kampung ke hujung kampung, meja disusun di jalan utama (adalah dalam 1 km lebih kot). So nilah acara yg ulung lagi terunggul di kampung aku tapi sayangnya, tak de orang dari Malaysia Book of Recods atau orang TV3 atau NTV7 yang datang buat liputan :p Apapun, syabas kat penduduk kampung Igan yang bergotong-royong menjayakan acara nih!

Image hosted by Photobucket.com


Akhirnya, hari yang dinanti-nantikan pun tiba. Selamat... Hari Raya... Hari untuk kita bersuka-ria...

Oleh sebab aku ber'cuti', jadi aku tak ikut family aku pegi ke masjid untuk bersembahyang raya & menziarahi kubur arwah Wa perempuan (isteri Wa, kakak bapak aku), Adam (anak ketiga Wa) dan arwah nenek (Mak Yeng) yang sememangnya sampai sekarang aku masih rindu ngan lawak jenaka & citer2 zaman silam Mak Yeng.

Aku ngan sepupu2 perempuan yang lain sibuk potong kek lapis untuk diisi ke dalam bekas kuih, dan isi biskut2 raya & manisan yang lain ke dalam balang. Adik2 sepupu perempuan plak bertugas membawa balang & bekas kuih yang dah diisi ni ke ruang tamu untuk dihidang kat tetamu. Mak & Ngah pulak menyiapkan hidangan hari raya (rendang, lemang, ketupat, kari & ayam kurma) untuk hidangan kiteorang sekeluarga.

Bila semua dah bersiap, kiteorang satu family berkumpul kat ruang tamu. Bermulalah sesi bersalam2an & bermaaf2an... Dulu yang selalu syahdu ialah Mak Ngah, mak & Udak. Tapi tahun nih nampaknya semua kontrol feeling je. Then, sepupu aku yang tak dapat balik sebab exam pulak telefon ayah dia (Wa). Tengok la gambar kat atas tu. Suasana macam kat pasar je - mana yang tak bersalam lagi mencari orang yang nak disalam, mana yang tak dapat duit raya lagi pun sibuk nak bersalam.

Selesai bersalaman, sesi bergambar. Gambar first kat bawah tu ialah gambar aku, adik aku & adik sepupu aku yg berumur 2 tahun. Masa kecik2 dulu, muka adik aku tu sebijik macam muka adik sepupu aku yang aku dukung tu. Pastu, gambar kedua tu ialah gambar kaum lelaki dalam family aku. Then bawah lagi, gambar sepupu2 perempuan ngan Pak Yeng. Lastly, gambar aku & anak aku... :p Anak aku? Muehehe...! Adik sepupu kecik yang ada iras ngan muka aku masa kecik2 dulu (nasib la dia tak de macam aku dulu, tak suka pakai baju kurung).

Bila dah penat bergambar, sumer pakat serbu meja makan utk mengisi perut yang memang lapar. Dah tu, baru la turun semula untuk sambut kedatangan sanak-saudara dan tetamu. Betapa meriahnya suasana raya di rumah aku tahun ni :)

Lepas nih nak citer plak pasal aktiviti 'berlanggar meja' yg menjadi tradisi kampung aku sejak dari dulu lagi ;)

Bersambung...


Image hosted by Photobucket.com

Image hosted by Photobucket.com

'Perjalanan jauh tak kurasa, kerna hatiku melonjak sama...'

Dah seminggu tak hapdet blog. Yelah, aku balik kampung, nun jauh di Sarawak. Dengan diiringi lagu pakcik Chairman nih aku bersemangat je menempuh perjalanan yang ala2 iklan 'Pandu, Tunggang, Berjalan & Melintas Ngan Selamat'. Tapi tak de lah naik keta lembu sebab tak de lembu nak ditumpang!

2 November. Aku terbangun lambat sket, dlm pukul 5.10 pagi baru bangkit nak sahur. Nasib baik dah kemas barang2 nak bawak balik. Lepas sahur, mandi, solat subuh, & kemas bilik sepantas kilat, aku pun sarungkan jaket kesayangan aku & meredah angin subuh yang sejuk giler. Flight pukul 7 pagi. Jadi kena check in pukul 6.15 pagi lagi. Flight transit di Kuching. Then dari Kuching, aku naik plak flight ke Sibu. Sesampainya di Sibu, sepupu aku dah tunggu. Mulanya aku plan nak balik kampung naik bot ekspres dari Sibu. FYI, kampung aku terletak di tengah2 Mukah & Sibu. Kalau naik bot ekspress, dalam 3-4 jam dah sampai. Tapi bila dah sampai kat wharf ekspres, bot dah tak de. So, balik rumah sepupu aku & tido kat rumah dia je.

3 November. Pukul 10 pagi, Pak Long (tapi bagi orang Sarawak, kiteorang panggil Wa utk pakcik / makcik paling sulung) dah bising ngan kiteorang suruh cepat sket bersiap. Kiteorang singgah kat rumah Pak Uda (tapi kiteorang panggil Long pulak, muahaha! Mesti korang kompius tapi tak pe) sebab dia nak konvoi sekali balik kampung. Long bawak Pajero, Wa bawak Waja. Long bawak laju giler sampai Wa berleter sebab dia tak suka bawak laju2 tapi kene kejar Long jugak. Hehe.

Jalan tak yah cakap la. Nasib baik aku tak pose, boleh gak aku makan gula2 berangin kasi kurang sket mual & fening2 sepanjang perjalanan. Lubang sana sini, jalan berbatu2, tanah pasir la... patut la kadar eksiden kat Sarawak jauh lebih rendah dari di Semenanjung Malaysia. 3 jam kemudian, sampai kat Mukah. Long ajak singgah kat pasar tamu, nak beli ikan & 'umai'. Sebagai orang Melanau, wajiblah makan umai. Gambar no. 1 tu ada tunjuk 'umai' (ikan mentah yg dihiris halus2, cuci sebersih2nya, taruk cili, limau, halia, bawang, garam & gula secukup rasa). Dari Mukah ke kampung aku plak amik masa 2 jam. Nasib baik jambatan Mukah dah siap, so tak yah nak tunggu feri macam tahun2 sebelumnya. Long aku sempat bawak kiteorang singgah kat tepi pantai la, kat kebun la, baru la sampai ke rumah.

Seronoknya bila dah sampai kampung. Hilang rasa penat & fening2 dalam keta bila tengok rumah kampung aku (Gambar No. 3). Lepas angkut barang masuk rumah, kene carik mak ayah aku nak bersalam. Tengok ayah aku ngan Pak Su (Usu pakai baju belang merah & putih) tengah bakar ikan kat belakang rumah (gambar no. 2). Bagi hilangkan fening2, aku gi lepak jap kat jambatan kat belakang rumah. Tengok Sungai Batang Igan yang airnya macam teh susu. Lega & segar rasa badan bila dah menghirup udara segar kat jambatan (gambar no. 4 & 6).

Agak2 dah hilang penat, aku pun naik ke dapur. Tolong la apa2 yg patut sebab dah nak bukak pose. Rumah kampung aku nih didiami oleh atok aku (kiteorang panggil Pak Yeng, Mak Yeng dah meninggal dunia) & mak sedara aku (Udak). Kalau Usu balik dari UiTM, Usu pun dok kampung jugak. Tapi kalau raya, sumer adik beradik ayah aku akan balik. Tahun ni je, ada 26 orang berkumpul kat rumah. Dari setua2 Pak Yeng (72 tahun), ke semuda2 adik sepupu aku (2 tahun). Untuk hari terakhir bulan pose tahun nih, lauk yang dimasak ialah:

1. Ikan bakar (orang S'wak panggil 'ikan tunuk')
2. Umai
3. Sagu (sagu nih bukan la sagu yang campur dalam air / bubur tu, tapi sagu dari tepung sagu, bentuk dier bulat2 & warna dier kelabu-coklat. Ni makanan ruji orang Melanau, makan ngan umai)
4. Linut (ganti nasi, buat dari tepung kanji digaul ngan air panas sampai dier jadi macam gam) - makan ngan apa2 yang berkuah / sambal belacan
5. Sambal belacan & ulam2
6. Sayur nangka masak lemak (makan ngan linut)
7. Ayam masak merah
8. Sayur campur
9. Air kelapa

Tengoklah gambar family aku berbuka pose. Tak cukup meja, sampai kena makan kat lantai. Biasanya yang lelaki akan makan di meja. Mengikut kajian tesis aku, nih memang budaya orang Melanau sebab orang Melanau ialah masyarakat bersifat 'patriach'. Maksudnya, meletakkan status orang lelaki tinggi sedikit dari orang perempuan.

Malam tu, bila diumumkan je besok raya, semua buat tugas masing2. Lelaki akan kemas rumah, sapu2 & bentang tikar, susun pasu bunga etc. Perempuan akan sibuk kat dapur, masak2. Mak Ngah masak kari ayam. Mak masak rendang daging, ayam kurma, & laksa Sarawak. Adik aku & adik sepupu aku yang Tingkatan 1 & 2 disuruh basuh bekas2 letak biskut & kuih supaya besoknya tak kelam-kabut sangat. Kiteorang kene sediakan bahan2 nak masak. Ada yang iron baju raya untuk sumer orang. Memang havoc la rumah aku malam sebelum raya. Sepupu2 and adik2 aku yang kecik pulak main bunga api kat luar. Seronoknya dieorang. Malam sebelum raya, tido pukul 1 pagi. Letih giler! Tapi seronok :)

Hehe. Lepas nih, citer pulak suasana raya di rumah aku ;) Memang best. Mana tak. Macam nak roboh rumah papan kat kampung tu. Tapi Pak Yeng tak kesah. Dia hepi je kiteorang balik.

Bersambung...

Image hosted by Photobucket.com

Minggu nih aku teramat busy plak. Mana dengan kapal masuk lagi, buat news lagi, pastu kena organize ngan invite orang gi majlis buka puasa. Part tu yang leceh giler. Malas betul nak kena follow up ngan dieorang, macam anak raja plak. Tapi terpaksa la. Nanti dieorang tak datang, penat je aku siapkan gift pack untuk dieorang.

Hari nih relax sket. Aku dah setelkan apa2 yang patut. Tgk la task aku yg aku sepit kat paper holder bunga tu. Baper helai dah aku taruk kat situ. Tapi sekarang dah cross out sumer. Senang hati aku. Boleh la gi melepak sat lagi.

Raya tahun nih, macam tahun2 sebelumnya, aku tak buat preparation sangat. Seperti biasa, belikan biskut batang buruk untuk mak aku. Awal2 puasa lagi dia dah pesan batang buruk. Aku beli sepasang baju raya yg dah siap je. Malas la aku nak sibuk2 tanya apa fesyen terkini, kain apa nak beli, nak hantar kat mana, nak beli tudung sedondon ke tak. Tak kuasa. Seingat aku dari kecik2 lagi, aku tak gemar sangat nak melawa time raya.

Waktu kecik dulu, lagi dahsyat. Aku tak suka pakai baju kurung. Dari seorang anak kecik yang jarang merajuk & tak banyak karenah, aku boleh mengamuk kalau mak pakaikan baju kurung. Sebab tu, kalau tengok gambar raya, aku sorang je yang tak pakai baju kurung. Pakai t-shirt ngan shorts. Ada ke patut? Nasib baik mak aku penyabar orangnya. Kalau aku jadi mak aku, agak2 nya dah kena lempang kot.

Tapi bila dah besar nih, dah ok la kot. Tak de la jadi tomboy. Cuma suka aktiviti lasak je, tapi tak selalu ada peluang nak melasakkan diri. Ciri2 keperempuanan tu masih ada. Contohnya, aku suka benda2 cute macam teddy bear. Comel tak teddy bear tu? Siap pakai baju & bawak beg sandang lagi :p Tu kawan baik aku, Eva yang kasi waktu besday aku yang ke-20. Dia cakap teddy bear tu serupa macam aku (erk?)... suka bawak beg sandang.

Hehe. Ya betul. Orait apa, dari bawak beg tangan muat2 handphone ngan beg duit je. Cuma dulu aku ingat kawan2 yg suka bawak beg tangan nih, kalau kuar gi outing sesama, asal time solat je, mulalah tersengih2 nak mintak pinjam kain telekung. Pastu aku sindir balik, 'Tulah, aku bawak beg sandang, korang gelakkan aku. Macam nak gi sekolah la, nak gi panjat gunung la. Tapi beg sandang aku yg gedabak ni la yg boleh sumbat kain telekung!'

Tapi sekarang dah rindu kat dieorang. Especially budak2 Raub - Haiza, Nonet & Fiza. Tak luper kat Bib jugak. Aku penah sekali beraya kat Raub masa tak dapat balik final year dulu. Seronok juga, tapi lebih seronok kalau beraya ngan keluarga sendiri kan?

Apa2pun, aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kat semua pengunjung blog :) Maaf Zahir & Batin kalau aku penah terkasar bahasa kat korang!

Salam Aidilfitri

Sepenuhnya aku ingin memelukmu,
Mendekat penuh harapan untuk mencintaimu,
Sepenuhnya aku akan terus menunggu,
Menanti sebuah jawapan untuk memilikimu.

Tadi aku call dia. Dia tengah menangis. Katanya, dia sedih tinggalkan aku.

Aku tergamam sekejap. Selama nih dia tak penah tunjuk muka sedih. Dia sentiasa ceria. Aku tau perpisahan kiteorang kali nih betul2 meninggalkan kesan kat dia. Aku pun sama. Semalam, tengah sibuk buat keja, tetiba air mata boleh bergenang. Aku tertunduk sembunyikan muka.

Aku sudah kehilangan dia. Kehilangan besar, sebab dia satu2nya sahabat yang betul2 memahami aku. Dia tahu bila aku perlukan teman, dan bila aku lebih suka bersendiri. Dia tak penah berkecik hati kalau aku terkasar bahasa dengannya. Aku terasa bersalah jugak bila terfikir balik.

Mungkin hati kecil penah berkata, 'Bawaklah saya sekali, Kak Za.' Aku dah penat ditinggalkan & disalaherti. Aku nak gembira dan bergelak ketawa dengan seseorang seperti Kak Za, menghiburkan hati aku yang tak penah surut sedihnya. Kalau diturutkan hati, aku mahu pergi jauh dari sini. Jauh, jauh. Bukan di Johor, bukan di Sarawak juga. Di mana tiada apa yang memberi kenangan kepada aku.

Image hosted by Photobucket.com

Sedih la. Hampir 2 tahun kiteorang mengharungi suka-duka, pahit manis bersama. Dari tamat universiti, sampai la sekarang. Kiteorang menghadapi semuanya ngan sabar. Adakala ngan tangisan. Tapi selalunya dengan gelak tawa. Sebab dia selalu menceriakan hidup aku.

Dulu aku, dia & yang lain hidup susah. Gaji kiteorang tak seberapa. Pergi keja awal pagi, balik lewat petang. Tapi kiteorang ceria je. Tiap2 hari kiteorang makan sesama. Lauk nasi & sayur sawi, & sardin goreng. Simple je, & kongsi bersama. Seorang cuma keluarkan tak sampai RM1 utk makan sehari. Tapi rasanya istimewa. Sekarang hidup dah alhamdulillah, agak mewah. Gaji dah 4 angka. Tapi sunyi. Tak de gelak tawa macam dulu. Tak de kemesraan.

Dulu aku, dia & yang lain tido beralas comforter. Bersempit2. Sebelum tido, kiteorang bercerita tentang kehidupan kiteorang, kerja, harapan, impian. Hidup aku terasa penuh ngan kehadiran dia & yang lain. Tapi sekarang, bila tido di bilik sendiri, berseorangan, atas tilam empuk yang luas, aku tak terasa bahagia.

Dulu & sekarang, aku & dia tetap rapat. Cuma mungkin rezeki dia tak semurah rezeki aku. Dia masih bergaji tiga angka sedangkan dia pun lulusan universiti macam aku. Sebab tu dia buat keputusan nak balik ke kampung. Aku sedih! Aku sayang dia macam adik-beradik sendiri. Dia dah berada di samping aku, menceriakan hidup aku. Aku tau kalau aku sedih, aku ada dia untuk menghiburkan aku. Tapi sekarang. Dia dah nak pergi.

Aku rasa hidup aku akan kosong tanpa dia. Aku dah tak nak tinggal di Johor lagi. Johor dah tak bermakna bagi aku.

Bakpo kak za nak kelik? Saya dah tokse dok Johor lagi...
Let's all have a moment of silence to respect the demise of our Prime Minister's wife, Datin Seri Endon Mahmood. Al-Fatihah.

Apa aa? Aku nak citer pasal apa ye? Sejak kebelakangan nih, aku bz giler. Ada majlis buka puasa ngan media minggu depan yg nak kene setelkan, ada stock count yg nak kene buat, ada press release nak kene buat, macam2 ada! Kekadang nak bernafas pun susah. Nasib baik bos tak mintak aku monitor sekali decoration raya. Kalau tak, jangan harap la aku nak hapdet blog minggu nih :p

Minggu nih aku ngan Jen tido kat rumah Ainie, sampai la minggu depan. Sejak tu, kiteorang dah tak lepak2 kat opis lagi. 5.30 ptg sharp, mesti dah keluar opis. Hari Rabu tu, kiteorang berbuka puasa di restoran Remaja dekat ngan rumah Ainie. Malamnya, kiteorang tiga masak spageti & makan depan tv. Huhu... Anak dara apakah macam nih? Semalam plak, beli makanan kat pasar ramadhan. Beli kuey teow kerang (sedap!) je. Tupun dah mengenyangkan.

Oh ya, nak ucapkan HAPPY BELATED BIRTHDAY to my dear friends Eva & Abby :) May ur dreams come true! Ok, ciao! :)
Tadi gi surau, terjumpa DQ.

'Oi, Carneyz. Orang hari Sabtu, Ahad dok kat umah. Rehat. Yg ko gi opis, buat apa? Tak reti rehat?'
Sedap, lemak berkrim betul ayat tu.

Aku pun tau rehat. Tapi bos aku tak tau aku nak rehat. Dia tau nak news release before hari Isnin. Tu pasal la aku buat2 tak tau arinih sepatutnya rehat.

Nasib baik NR tu dah siap. Dah email pun kat dia. Tapi aku tak puas hati pasal info yg manager tu kasi kat aku ada yg tak betul.

'Amende IATA code nih? Sejak bila Yemen nyer code SAA? Kurang ajaq betul kasi info salah kat aku. Nih Islamabad punyer code pun salah. ISD tu Iscuande punyer la.... bla2...' sambil wat keja, aku membebel. Biasalah. Perut meragam. Kepala fening. Membebel la jadinya.

Lepas nih aku nak blah la. Nak pi Taman U. Lepak kat rumah depa la, sapa lagi. Huhu, Shell tak refund lagi duit aku. Dah tahap kritikal dah balance akaun aku tuh. Uwaa!! Tensen, tensen.
Sakit perut. Buat pertama kali dalam sejarah hidup, aku diserang gastrik masa bulan pose.

Ni sumer gara2 makan tomyam. Huhu...! Hari Khamis tu, aku diserang sakit perut yg menyebabkan aku terpaksa berulang-alik ke toilet. Tak tau la apa yg aku makan sampai sakit perut tu. Jen cakap aku dah 'risked ur life for 3 days, Carneyz.' Ye ke? Anyway, aku tracked balik apa yg aku makan sepanjang minggu nih. Yg aku highlight warna merah tu mungkin menyebabkan aku sakit perut masa hari Khamis & Jumaat:

Isnin: Tak sure la. Makan apa ek? Nasi ayam kot.

Selasa: Makan nasi beriani gam 'plastik'. Kisahnya aku masukkan nasi beriani ni ngan bekas2 polisterin nyer sekali dalam oven. Ngan happily ever after nya aku set 5 minit, bancuh air & 'ting!' aku bukak oven & bau polisterin menusuk hidung. Tapi aku melantak gak sebab dah beli kan. Sedap.

Rabu: Makan nasi ambang + kek besday Jen (yg dah berusia 3 minggu terperuk dalam peti sejuk. Tapi Ainie ngan Jen pun makan kek tu jugak, tak de apa2 pun. Jen makan dadih, pun sihat walafiat jugak).

Khamis: Setelah seharian membuang sumer isi perut aku, aku makan kuih dulu (share ngan Jen. Tapi Jen sekali lagi membuktikan dia bayi sihat). Pas tu makan tomyam + nasi.

Jumaat: Sakit perut macam nak pitam, bawak motor gi klinik macam nak pengsan, then lepas tu balik rumah, guling2 atas katil macam nak mati. Sakit woo... nak muntah2 pun ada, nangis2 pun ada gak. Begitulah azabnya sakit gastrik nih.

Ah, well. Salah aku gak. Tak jaga kesihatan. Apa2 pun, arinih dah rasa sihat sket. Kene masuk opis sbb bos nak news release tu sebelum hari Isnin nih. Huhu... Uwaa!! Tgh sesorang kat opis sambil buat news release + dgr cd.