Jen's Wedding

Jen ialah sahabat baik saya. Walaupun dia seorang yang suka membebel, tapi hati dia sangat baik. Gila baik punya. Dulu, masa saya takde rumah, Jen la yang berbaik hati menumpangkan saya (dan tikar buruk saya) di rumahnya. Hahaha! Kami sama2 lompat & histeria bila ada lipas gatal yang lalu-lintas di depan bilik saya. Lipas sengal. Tak lama kemudian, lipas tu telah menjadi arwah dengan selamatnya.

Sabtu lepas, sahabat baik saya Jen telah selamat melangsungkan majlis perkahwinan dia. Hoye! Jen, tahniah! Kamu pengantin amoi yang sangat cantek!

Mr & Mrs Chen

Buat pertama kali dalam hidup saya, pergi majlis perkahwinan Cina. Buat pertama kali jugak, kami datang pukul 8.00 pagi. Woah, sungguh teruja. Pergi kenduri kawen sama macam pergi kerja. Keluar rumah dengan mata sembap, terpaksa la saya cover dengan make up tebal. Suami Terchenta pun menguap2x. Macam kami pulak yang nak kawen.

Singgah mengambil Aini si budak comel sekejap. Dia lagi lambat bersiap walaupun kami terpaksa pandu lalu dengan perlahan-lahan cari pintu pagar kayu (hampeh betul). Sampaikan pengantin baru telefon tanya dah sampai ke belum. Hahaha. Pengantin baru ni. Buat2 macam pengantin, boleh tak?

Saya dan Aini si budak comel sementara menunggu rombongan pengantin lelaki dan kawan2 pengantin perempuan selesai berunding

Bila kami sampai, rupa2nya rombongan pengantin lelaki dah sampai dulu. Pintu pagar dah dikunci. Kami terpaksa la tunggu di luar sambil tengok pengantin lelaki dan kawan2 didera. Owh, sesiapa yang rasa nak kawen tu susah, cubalah kawen dengan amoi! Kamu akan disuruh:

Pumping, ok!

Tampal pelekat wax di kaki dan cabut! Nasib baik kawan pengantin perempuan yang bawak stiker wax ni datang lambat. Terselamat la rombongan pengantin lelaki dari 'penyeksaan' ni...

Bayar tol kepada penjaga pintu... Kalau Suami Terchenta terpaksa buat semua ni, agaknya dia dah balik awal2. Susah betul nak kawen kan. Apa nak buat. Cinta punya pasal.

Akhirnya, berjaya! *pumps fist*

Pasangan yang sangat secocok, En. & Puan Chen

Wife: 'What do you mean??? You forgot to bring the ring???' Hubby: 'Oh, crap.'

Malangnya, En. Suami terlupa bawa cincin kawen. Nasib baik Jen tak histeria.

Acara seterusnya ialah menghidangkan teh kepada orang yang lebih tua sebagai tanda hormat:

Mengingatkan saya peristiwa semasa saya & Suami Terchenta masih pengantin baru. Suami Terchenta menghidangkan 'teh cina' kepada tetamu2 kami. Tak de siapa pun yang berani tegur.

Tahniah Jen! Kamu dapat hadiah voucher

Suami Terchenta, saya, Aini si budak comel, Encik & Puan Chen

Di rumah pengantin lelaki pulak. Sekali lagi, upacara hidang teh kepada saudara-mara pengantin lelaki.

Ini ialah anak kepada abang ipar Jen. Budak ini sangat comel. Hopefully, Little Junaidix nanti akan memiliki pipi yang tembam macam budak ini.

Bila kami dah berjumpa, ni lah yang berlaku:

Ha-ha-ha sana sini... Tak pedulikan tetamu2 yang lain.

Aini sebok bercerita sesuatu

Cerita Aini sangat panjang sampai Jen tarik kerusi dan duduk sambil dengar Aini bercerita.

Jen: ' This is where it's going to happen.' Us:'What will happen Jen?' (Ini ialah rekaan semata2)

Sebenarnya Jen sedang menerangkan adat-resam Cina di bilik pengantin. Lagaknya macam pemandu pelancong di muzium pulak. Muahaha!

Akhir sekali, mari ambil gambar bertiga pulak:

Selamat pengantin baru, Jen!

Sebenarnya kami nak buat lambang bintang 5-bucu, tapi kekurangan dua tangan yang lain i.e. tangan En. Chairman & Survivor yang ganas. Kamu berdua, saya terasa nak gigit kamu (Aini boleh gigit En. Chairman bagi pihak saya) kerana sekarang dah buang persahabatan Fab5 kita jauh2x...

Apapun, diucapkan Selamat Pengantin Baru buat Jen! :) May you be happy together, forever my dear-rie... Don't forget us after you got hitched, or I will also gigit you ok!

0 comments:

Post a Comment