Hari Saya (oleh Khayla)

Pagi tadi saya bangun awal. Saya toleh kanan. Bapak masih tidur. Saya toleh kiri, Mak pon tidur lagi. Tapi saya rasa nak kacau Mak jugak. Lalu saya buat bising di telinga Mak dan tarik rambut sampai beliau bangun dan kata, 'Kenapa Khayla tarik rambut Mak?'

Sebaik saja Mak tengok saya senyum beliau tak jadi marah. Tapi akibatnya saya akan dicium dan digomol sampai saya jerit marah. Mak suka cium pipi saya. Saya rasa perbuatan mak keterlaluan.

Mak bangun dan mandi, jadi saya kacau bapak pulak. Bila Mak dah selesai mandi, Mak mandikan saya pulak. Saya suka mandi dengan Mak sebab Mak bagi saya main dengan itik getah. Mak nyanyi2 sambil mandikan saya. Bapak biasanya nak cepat jadi saya tak boleh main bila mandi.

Hari ni Bapak bagi saya sarapan. Seperti biasa, makan bubur. Kenapa mak dan Bapak tak faham, saya ni dah besar dan tak suka makan bubur? Bubur untuk bayi je. Saya dah 8 bulan, bukan bayi lagi kan?

Jadi saya cuma makan separuh dan lepas tu saya tak pedulikan Bapak lagi. Lepas makan, Mak bermain dengan saya dan kemudian kami tengok tv sama2. Sekarang saya faham kenapa Mak suka pandang kotak bergambar tu. Ada lagu2 menarik dan kartun2 best!

Bila penat, saya baring2 dengan Mak sambil menyusu. Saya suka minum susu Mak sebab lepas tu saya rasa ngantuk lalu tidur.

Bila terjaga, saya tengok Mak dan Bapak sibuk mengemas bilik tidur. Saya tumpang menyibuk je. Oh, rupanya Mak nak alih almari dan katil. Mungkin sebab Mak jatuh kerusi pagi tadi masa tengah cari baju dalam almari. Mak jerit aduh sambil pegang punggung. Siapa suruh Mak tak berhati2?

Hasil kecoh2 Mak dan Bapak bilik tidur kami kelihatan seperti ni:



Bagi saya itu semua tak penting tapi saya tertarik dengan lampu tepi katil. Ia ada potensi untuk dipanjat saya. Tapi Bapak asyik sekat saya dari lampu tu. Bapak memang begitu. Spoilsport.

Petang. Bapak dan mak bawak saya jalan2. Ooo... Saya suka! Mak letak saya di dalam buaian bayi. Suka suka! Suka sampai ketawa mengekek2 bila Mak hayun buaian tinggi2:



Walaupun saya seorang je yang main buai, tapi Mak dan Bapak yang ketawa lebih. Mereka tu memang over. Sila maafkan perangai mereka ya.



Belum puas main buai, bapak dah keluarkan saya sambil kata saya masih bayi dan masih kecil sangat. Lepas tu mereka masukkan saya dalam kereta sorong saya dan berjalan2. Sambil2 tu, mak suapkan bubur nasi ke mulut saya. Saya yang terkagum2 melihat alam sekitar sampai lupa yang saya benci bubur. So ngap dengan berselera.

Kami tiba di kawasan lapang dan Mak bentang tikar. Saya terus mengamuk sebab saya nak jalan2 lagi! Saya taknak makan! Lalu saya mogok dan muntahkan makanan jugak!


Muka mogok taknak makan


Dengan Bapak

Last2 Mak dan Bapak cepat2 berkemas dan saya masuk dalam kereta sorong semula. Yeay!

Mak sempat belikan aiskrim dan dengan baik hati beri saya makan kon. Saya teruja sebab saya dapat makan makanan baru. Yum yum! ~

Oleh sebab hari ni sangat memenatkan so saya nak tidur awal ye. Selamat malam!

2 comments:

  1. hahahha kelako le sis baca..hahahahaha

    Khayla dah besar dh pandai eh..nk jd blogger jugak ke? hehehehehehhe

    ReplyDelete
  2. Klu dia jadi blogger, abis la... Semua benda dia akan repot.. Hahaha!

    ReplyDelete